De klant voelt zich prima thuis aan onze Gouden Veer tafel. Ze wil graag een hanger in de vorm van een ‘zittende’ gouden vlinder. Er is een gouden hanger van haar moeder die ik om mag smelten. Dit sieraad, in de vorm van een bloem, heb ik een aantal jaar geleden gemaakt van de trouwring en sterrenbeeldhanger van haar vader. Haar moeder heeft het, na de dood van haar man, altijd gedragen.

Nu haar ouders beiden niet meer leven wil zij van het goud, wat dus eigenlijk altijd door haar vader gedragen was, een vlinder laten maken. Het symbool van transformatie. Omdat zij nu, zonder haar ouders, het leven op een nieuwe manier vorm kan en mág geven.

Ik vraag de klant hoe die vlinder eruit moet zien en zij laat een tekening zien van een gestileerd exemplaar. Het lijken twee hartvormige lussen die door elkaar heen lopen, met een lus eronder. Alle lijnen samen vormen onmiskenbaar een vlinder, maar kan ik dat in goud maken? Ik voorzie een teleurstellend resultaat en probeer uit te vinden waarom juist deze vlinder haar zo raakt.

Zittende vlinder

Deze vorm spreekt haar aan omdat het een zittende vlinder is, met de vleugels heel iets schuin omhoog. Op de meeste afbeeldingen van vlinders hebben ze gespreide vleugels, omdat ze vliegen. Maar een vlinder die stil op haar plek blijft zitten geeft haar het gevoel dat die vlinder blijft. Ik vul daarbij zelf in dat ze het mooi vindt dat haar ouders door de ogen van de vlinder zien dat zij deze verandering in haar leven, een leven zonder ouders, goed doormaakt.

Een zittende vlinder kan ik wel vormgeven in goud. Ze zit op een takje en heeft één vleugel van plaat en één van draad. Bovendien heeft ze, aan het gouden kettinkje wat haar vader altijd gedragen heeft, genoeg bewegingsvrijheid. Net als de draagster zelf. De transformatie is op alle fronten gelukt.